Thursday 26 May 2016

Refleksi Mingguan Bab 7 (Ilham Farhana)

Berdasarkan tajuk ini, apa yang saya perolehi ialah memahami maksud dan konsep survival melayu & bumiputera iaitu mengekalkan kesinambungan orang melayu dan Bumiputera untuk terus hidup atau wujud.Ia perlu terus terjamin mengikut peruntukan Perlembagaan Malaysia dan ianya tidak boleh di pertikaikan oleh orang - orang bukan melayu. Tetapi di dalam bab ini juga saya telah mempelajari tentang survival seseorang Melayu itu bagaimana sesorang individu Melayu itu perlu buat untuk menjadi orang Melayu yang sentiasa maju seiring dengan mereka yang berbangsa lain. Hal ini bergantung kepada sikap setiap individu tersebut. Maka, saya berazam untuk memperbaiki sikap saya untuk menjadi lebih aktif, kreatif dan sentiasa bersemangat untuk memajukan diri berlandaskan syariat agama supaya saya dapat menjadi orang Melayu yang berjaya di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment